Onderdeel van hét Kindzorgcentrum    

Rekenprobleem of toch dyscalculie?

Michel zit in groep 7 en heeft al vanaf kleins af aan veel moeite gehad met rekenen. Als peuter had hij al moeite met begrippen als evenveel en even lang. Ook het leren klokkijken ging Michel erg lastig af. De rekenproblemen werden erger toen hij naar groep 4 ging en de tafels moest leren. Deze rekenachterstand kwam niet overeen met de resultaten op de andere kernvakken, zoals lezen. Michel heeft extra begeleiding gekregen, maar de achterstand bleef. De leerkracht vermoedt dat er wellicht iets meer speelt dan alleen een rekenprobleem, maar wanneer is een onderzoek naar dyscalculie aan te raden? Lees hier onze adviezen!

Belang van vroeg signalering

Ondanks dat IB-ers, rekenspecialisten en leerkrachten steeds meer kennis krijgen over dyscalculie, vinden velen het toch lastig om de signalen te herkennen. Zonde natuurlijk, want hoe eerder dyscalculie wordt gesignaleerd, des te eerder er actie kan worden genomen. Dyscalculie is een rekenstoornis. Als dit probleem niet vanaf jongs af aan wordt aangepakt, kan dit later grote gevolgen hebben. Er kan bijvoorbeeld een verkeerd beeld ontstaan van de capaciteiten van de leerling wanneer dyscalculie door de scholen niet wordt herkend. Daarnaast kan de leerling een laag zelfbeeld ontwikkelen en onzeker worden. Er kan zelfs een rekenangst worden ontwikkeld wanneer de weerstand tegen rekenen steeds groter wordt.  Vroeg signaleren is dus van groot belang. 

Het verschil

In tegenstelling tot rekenproblemen is dyscalculie een rekenstoornis. Hierdoor is de kern van het probleem hardnekkiger. Daarom zorgt dyscalculie vaak voor belemmeringen in het dagelijkse leven. Voorbeelden hiervan zijn het leren klokkijken, het berekenen van wisselgeld of het bereken van korting in de winkel. We zien hierdoor vaak dat een leerling op een lager opleidingsniveau wordt ingedeeld, omdat er een grote kloof zit tussen de resultaten van rekenen en andere vakken.

Met de juiste begeleiding op maat kan je bij zowel dyscalculie als bij een rekenprobleem vooruitgang boeken en zorgen dat de leerling weer gemotiveerd wordt of gemotiveerd blijft.

Hoe nu verder?

Twijfel jij ook net als Michel z’n ouders en leerkracht of er sprake is van dyscalculie? Rekenlicht kan hierbij uitkomst bieden. Rekenlicht geeft kosteloos advies of een onderzoek wenselijk is. In sommige situaties is het namelijk beter om eerst gerichte begeleiding te volgen.

Is een dyscalculieonderzoek te kostbaar op dit moment? Wij bieden ook de mogelijkheid om een klein rekenonderzoek uit te laten voeren. Hierbij kunnen wij in kaart brengen welke onderdelen van het rekenen jouw kind wel, niet of minder goed beheerst. Ook worden er dan gerichte adviezen gegeven voor verdere begeleiding op school.

Wilt u graag weten wat Rekenlicht voor uw kind kan betekenen? Mail dan naar info@rekenlicht.nl of neem contact op met het klantencontactcentrum via 078-790 00 51.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Volg ons op

Rekenlicht 2017

Deze website gebruikt alleen functionele cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten